Z czym kojarzy Ci się Arktyka?

Nie szkodzi jeśli te skojarzenia będą sztampowe, wyświechtane i zupełnie nieodkrywcze. W większości i tak będą trafne. Chłód wciskający się w najdrobniejsze zakamarki ubrania i kłujący dotkliwie każdy, mikroskopijny fragment odsłoniętej skóry. Bezkresna biel, gdzieniegdzie ozdobiona czekającymi w uśpieniu na wiosnę krzakami. Cisza, którą co jakiś czas przerywa skrzypnięcie śniegu albo odległe wycie wiatru. Ze wszystkich opowieści polarników wyłania się ten sam obraz niegościnnego, niemal wrogiego świata. Zmierzenie się z tym daj jednak niezachwianą wiarę we własne siły i po prostu – radość. 

A teraz zbierzcie wszystkie te wyobrażenia i pomnóżcie je przez dziesięć. Albo lepiej przez sto. Każdy, komu dane jest takich doświadczeń zakosztować twierdzi bowiem, że rzeczywistość przekroczyła oczekiwania.

.

Za mniej więcej pół roku dwadzieścia osób wyruszy na 300-kilometrową wyprawę przez arktyczne pustkowia. Przyjadą do Szwecji ze wszystkich zakątków globu, żeby zmierzyć się z wyzwaniem przekraczającym wszystko czego dotychczas doświadczyli.
Przez sześć dni będą przemierzać północne regiony Szwecji z psimi zaprzęgami, nabywając umiejętności niezbędne do przetrwania w surowym klimacie Arktyki. Będą pokonywać śnieżne równiny, zamarznięte jeziora i górskie lasy. Będą nocować w namiotach albo pod gołym niebem przy temperaturze spadającej nawet poniżej -30°C.

Pomysł na Fjällräven Polar – jak całe DNA marki – narodził się w głowie Åke Nordina na początku lat 90 XX wieku. Nordin poznał wówczas Kentha Fjellborga, jednego z czołowych szwedzkich maszerów, który brał udział w legendarnym Iditarod – wyścigu psich zaprzęgów przez Alaskę na dystansie ponad 1500km. Pierwsze dziesięć edycji Fjällräven Polar było wzorowane na tym wyścigu i miało wymiar współzawodznictwa. W 2012, po sześcioletniej przerwie, Polar powrócił, ale w zgoła odmiennej odsłonie. Tym razem nie skupiał się na rywalizacji, ale wręcz przeciwnie, na współdziałaniu. I nie był przeznaczony dla maszerów, którzy są wyczynowymi sportowcami, ale dla zwykłych, ciekawych świata ludzi, którzy niejednokrotnie nie mieli żadnych outdoorowych doświadczeń. Kompletnie szalony pomysł wysłania ludzi nie mających choćby podstawowej wiedzy o tym jak przetrwać w polarnych warunkach jednak się powiódł. Dzięki pomocy ekspertów, odpowiedniemu wyposażeniu, odwadze, zapałowi i determinacji uczestników impreza zakończyła się sukcesem. To jedna z niewielu okazji, żeby przeżyć prawdziwą przygodę nie poprzedzając tego wieloletnimi przygotowaniami. I jedna z niewielu możliwości, żeby doświadczyć świata nietkniętego przez zdobycze współczesnej cywilizacji. Bez wygód i luksusów, zdani wyłącznie na siebie, nie znając się wcześniej, uczestnicy muszą stworzyć sprawnie działającą drużynę, żeby wszyscy bezpiecznie dotarli do mety. To próba charakteru i siły, ale jak się okazuje, radzą sobie z nią nawet Ci, którzy sami w swoje możliwości wątpili. Po dotarciu do kresu tej podróży są silniejsi i wiedzą, że wiele ograniczeń i lęków istniało tylko w ich umysłach.

Fjallraven Polar 2022 Sweden

W 2019 roku na Fjällräven Polar zgłosiło się ponad 2000 osób z 92 krajów. Jak co roku – wybrano tylko dwadzieścioro. W 2020 impreza została odwołana z powodu pandemii Covid-19. W 2021 również. W tym roku wyprawa powraca, z nową trasą i nowym procesem aplikacyjnym ale z tym samym duchem przygody.

Oto co musisz zrobić, żeby zgłosić swój akces do wyprawy.

Krok 1: Weź udział w globalnej imprezie poświęconej Fjällräven Polar, która będzie transmitowana na żywo w poniedziałek, 24 października 2022 r.
Carl Hård af Segerstad, prowadzący i pełniący rolę Global Event Manager w firmie, przedstawi dokładne plany ekspedycji na rok 2023 i podzieli się wszystkimi informacjami niezbędnymi do ubiegania się o miejsce.
Dowiesz się także, jak wygląda życie w Arktyce – trasa, sposób poruszania się psim zaprzęgiem za kołem podbiegunowym oraz podzieli się opowieściami o tym jak doświadczenie Polar wpłynęło na życie poprzednich uczestników wyprawy.
Udział w globalnym wydarzeniu inauguracyjnym nie jest obowiązkowy, ale zapewni kandydatom przewagę w procesie aplikacyjnym.

Fjallraven Polar 2022 Sweden

Krok 2: Podejmij trzy wyzwania

Aby ubiegać się o miejsce na Fjällräven Polar, kandydaci powinni podjąć trzy cotygodniowe wyzwania. Pierwsze z nich zostanie ogłoszone podczas globalnego eventu inauguracyjnego.
Będą musieli odpowiedzieć na nie, publikując filmy lub zdjęcia na Instagramie, oznaczając Fjällräven za pomocą oficjalnego konta marki @fjallravenofficial oraz używając hasztagów #FjallravenPolar2023 i odpowiednio do wyzwania: #Challenge1 #Challenge2 lub #Challenge3.
Wyzwania będą się różnić tematycznie, ale wszystkie będą zachęcać uczestników do refleksji nad ich relacjami z naturą i potencjalnymi warunkami, z jakimi mogą się spotkać w trakcie Fjällräven Polar.

• Wyzwanie 1: Twoje motywy do udziału w wyprawie
• Wyzwanie 2: Poznaj bliżej Fjällräven Polar i pokonaj swoje lęki
• Wyzwanie 3: Pokaż nam swoje zrównoważone życie

Forma treści odpowiedzi na każde wyzwanie zależy od kandydata – mogą to być zdjęcia, video, tekst lub jakiś inny kreatywny sposób odpowiedzi.

Pełne informacje o wyzwaniach i całym procesie aplikowania, zostaną opublikowane podczas wydarzenia inauguracyjnego.

 

Krok 3: Czekaj cierpliwie.

Po zakończeniu procesu składania wniosków, w niedzielę, 13 listopada, jury Fjällräven – składające się z byłych uczestników Fjällräven Polar, ambasadorów i pracowników marki – wybierze krótką listę potencjalnych zwycięzców.
Nazwiska uczestników wyprawy zostaną ogłoszone w środę, 23 listopada 2022 r. podczas wydarzenia transmitowanego na żywo.

 

Źródło / Informacja prasowa Fjällräven


Fjällräven jest jedną z najbardziej kultowych szwedzkich marek outdoorowych, a także czołowym dostawcą odzieży i sprzętu turystycznego w krajach skandynawskich. Firma została założona w 1960 roku, w małym miasteczku Örnsköldsvik na północy Szwecji przez 24-letniego wówczas Åke Nordina.
Jego celem było ułatwienie ludziom spędzania czasu na łonie natury. Funkcjonalna i wytrzymała odzież, plecaki, namioty i śpiwory Fjällräven są doceniane przez miłośników turystyki na całym świecie. Niektóre produkty osiągnęły status prawdziwych klasyków, jak np. kurtki Greenland Jacket z 1968 roku i Expedition
Down Jacket z 1974 roku. Plecak Kånken, który zadebiutował w 1978 roku, pozostaje jednym z największych bestsellerów Fjällräven.
Firma Fjällräven odegrała również kluczową rolę w kształtowaniu sposobów spędzania wolnego czasu na łonie natury w Szwecji w latach 60 i 70. Dzięki współpracy ze Szwedzkim Towarzystwem Turystyki i Szwedzkim Towarzystwem Outdoorowym, produkty marki przyczyniły się do wzrostu liczby Szwedów spędzających czas na świeżym powietrzu.
Obecnie produkty Fjällräven są sprzedawane w ponad 70 krajach, zarówno we własnych, markowych sklepach w Chinach, Hong Kongu, Korei, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz USA, jak i partnerskich sklepach detalicznych. Firma otworzyła również własny sklep internetowy w 2013 roku.
Marka Fjällräven dokłada wszelkich starań, aby postępować odpowiedzialnie wobec ludzi i środowiska naturalnego. Trekkingi Fjällräven Classic oraz zimowa wyprawa Fjällräven Polar to dwa największe eventy marki, które są organizowane w celu zwiększenia zainteresowania i rozpowszechnienia wiedzy na temat środowiska oraz aktywności w outdoorze na całym świecie. Fjällräven należy do grupy Fenix Outdoor, w skład której wchodzą również spółki Tierra, Primus, Hanwag, Royal Robbins, Naturkompaniet, Friluftsland, Partioaitta i Globetrotter.