GÓRY W MUZEUM MANGGHA

manngha wystwaw gory

W krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha trwa projekt GÓRY. W jego ramach prezentowane są dzieła z Fundacji Rodziny Staraków, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, Muzeum Manggha, Centralnej Biblioteki Górskiej Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Krakowie oraz z kolekcji prywatnych.

Obecnie możemy zobaczyć dwie wystawy czasowe. Pierwsza z nich, trwająca do 05.11.2023, to „Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski”. Razem z Muzeum Manggha zaprasza na nią Fundacja Andrzeja Wróblewskiego.

Widok z grani Żabiego ku Rysom, Karłowicz
Widok z grani Żabiego ku Rysom, Karłowicz

Ekspozycja jest zbudowana wokół oryginalnego, czarno-białego Cyklu górskiego Andrzeja Wróblewskiego. Towarzyszą mu grafiki Leona Wyczółkowskiego, inspirowane japońskimi drzeworytami barwnymi ukiyo-e (obrazy przepływającego, przemijającego świata), oraz tatrzańskie fotografie Mieczysława Karłowicza, kompozytora, taternika i fotografa.

To, co łączy tych tak różnych twórców, to przede wszystkim widzenie Tatr, wynikające z przeżycia i doświadczenia wędrówki, wspinaczki. Oraz niezwykła umiejętność przełożenia na język wizualny tak – zdawałoby się – nieprzekładalnych doznań. Wróblewskiego i Karłowicza zbliża także przedwczesna, tragiczna i bezsensowna śmierć w górach.

Wróblewski. (Góry czerwone), [Góry nr 1211]. Niedatowana © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego
Wróblewski. (Góry czerwone), [Góry nr 1211]. Niedatowana © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

Gmach główny, 18.05.2023 – 05.11.2023. Kuratorzy oraz aranżerowie wystawy: Anna Król, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała. Organizator: Muzeum Manggha, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego. Partner: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej. Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Również do 05.11.2023 zobaczyć możemy wystawę „Z japońskiej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. Fudżi i inne góry” – drugą z serii wystaw prezentujących japoński zbiór Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego (1861–1929), jednego z największych polskich kolekcjonerów i mecenasów sztuki. Jej tematem jest Fudżi, a także inne góry oraz wodospady.

Katsushika Hokusai, Burza poniżej szczytu góry, z serii Trzydzieści sześć widoków na górę Fudżi

Archipelag Japoński stanowi część podwodnego łańcucha górskiego, wznoszącego się z dna Oceanu Spokojnego ponad poziom wody, co sprawia, iż góry i wyżyny pokrywają 90 procent jego powierzchni. Ich najwyższy szczyt to Fudżi (3776 m n.p.m), o wierzchołku pokrytym śniegiem przez cały rok. Jej charakterystyczny kształt fascynował, budził podziw i trwogę, przede wszystkim stymulował uczucia religijne, buddyjskie i szintoistyczne. Uważano ją za górę świętą o boskim wyglądzie. Jej widok inspirował poetów, pisarzy i artystów. W drzeworytach Hokusaia i Hiroshigego zjawia się w rozmaity sposób, tak iż wydaje się, że artyści eksperymentowali, prowadząc z nią rodzaj artystycznej gry – jej efektem były oryginalne kompozycje, które przeobraziły sztukę Zachodu.

Katsushika Hokusai, Przeprawa przez rzekę Oi w Kanaya na drodze Tokaido Tokaido Kanaya no Fudżi
Katsushika Hokusai, Przeprawa przez rzekę Oi w Kanaya na drodze Tokaido Tokaido Kanaya no Fudżi

Na wystawie zaprezentowano wizerunki tej świętej góry m. in. z najsłynniejszej serii „Trzydzieści sześć widoków góry Fudżi” Hokusaia, z nowatorskim drzeworytem „Burza poniżej szczytu [góry]” i „Sto widoków góry Fudżi” oraz z serii „Sto widoków słynnych miejsc w Edo” Hiroshigego.

Inne góry, groźne, trudne do sforsowania podczas podróży z Edo do Kioto, zjawiają się u Hiroshigego w mistrzowskiej serii „Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō”. Towarzyszą im przedstawienia wodospadów z różnych prowincji Japonii.

Gmach główny, 18.05.2023 – 05.11.2023, Scenariusz i aranżacja: Anna Król, Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Jednakże te dwie wystawy to nie koniec projektu GÓRY. Od sierpnia do października 2023 będziemy mieli okazję podziwiać prace Beaty Zuby na wystawiea „Przenikanie góry”

czerwony, 2021 z cyklu: O zachodzie góry płonątechnika własna na płótnie
czerwony, 2021 z cyklu: O zachodzie góry płoną
technika własna na płótnie

Malowania gór podejmowano się od zawsze, odkąd istnieje sztuka, zarówno w tradycji zachodniej, jak i dalekowschodniej. Początkowo w sztuce europejskiej idealizowane góry stanowiły element kompozycji – odległe, zamglone tła nowożytnych portretów i scen rodzajowych. Dopiero romantyzm uczynił je samodzielnym tematem sztuki nasyconym znaczeniami. Czy w XXI wieku malowanie gór jest jeszcze możliwe? Przecież fotografia cyfrowa i analogowa, kamera filmowa może przywołać zarówno realność gór, jak i wykreować ich trójwymiarowe wizje. Prezentowane na wystawie Przenikanie góry w Galerii Europa – Daleki Wschód wielkoformatowe kompozycje Beaty Zuby skupią naszą uwagę, nasze spojrzenie na wycinku wysokogórskich łańcuchów. Malowane, a właściwie rzeźbione w farbie skalne masywy zdają się rozrywać krosna, rozsadzać płótno. Kobaltowe, szare, czarne niczym asfalt, jarzące się bielą, zdają się zapisem, nie tyle przebytych w górach dróg, ile emocji ich autorki.

Prezentacja twórczości Beaty Zuby w Muzeum Manggha wpisuje się w dialog polsko-japoński: artystka z Krakowa, niezwykle wrażliwa na naturę, portretuje góry, będące równocześnie jednym z najważniejszych motywów kultury Japonii. O górskich obrazach Beaty Zuby, Krystyna Czerni pisze: „Gdyby szukać tym obrazom malarskich antenatów, byłby to pewnie Leon Wyczółkowski i jego seria tatrzańskich arcydzieł: gór malowanych niemal monochromatycznie, w czerni i bieli, o różnych godzinach, przy zmiennym oświetleniu. Monumentalne, silnie skadrowane ujęcia masywów skalnych mistrzowsko operują skalą i światłocieniem, dochodząc niemal do granic abstrakcji”.

BEATA ZUBA – od zawsze związana z Krakowem, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. (Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka oraz Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej, aneks do dyplomu w I Pracowni Interdyscyplinarnej pod kierunkiem prof. Zbigniewa Bajka). Ukończyła również Studium Pedagogiczne, przygotowawszy pracę z arteterapii Interpretacja siebie poprzez kolor.

Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią, działa czynnie w Krakowskim Stowarzyszeniu Psychiatria i Sztuka. Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski. Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza – grant Promocja Kultury Polskiej na Świecie – oraz Nishieda Foundation w 2021 roku. W 2023 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finalistka konkursu o Nagrodę Eibischa i Konkursu MGS Zakopane Moje Zakopane. Prowadzi artystyczną działalność edukacyjną. Współpracuje z Instytutem Kultury Willa Decjusza, gdzie prowadzi autorskie wykłady z cyklu Co malarz widzi za obrazem?. Oraz z Instytutem Kultury Willi Decjusza, organizując zajęcia z malarstwa i oprowadzania po muzeach, za co została nominowana do nagrody Osobowości Roku 2022 przez „Gazetę Krakowską” i „Dziennik Polski”.

Pokazała siedemnaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą (m.in. w: Galerii KRKA Lublana Słowenia; Galerii CENTRUM NCK; GM Częstochowa; Pałacu Sztuki w Krakowie; CSW Elektrownia Radom; Galerii Zamek Szczecin). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych, między innymi w 2021 roku wystawiała prace w Japonii na zaproszenie Nishieda Foundation w ramach wystawy Mountain. Wonder and Fear, prezentowanej w galerii Zuiun-an w Kioto oraz na festiwalu sztuki Tatsuno Art Project.

W planach pani Beata ma również performance – rozwinięcie na Kopcu Kościuszki reprodukcje obrazu. Planowany termin to 12.08, w ten dzień ruszy grupa spod Muzeum Manggha aby symbolicznie zdobyć górę „Krakowska Fuji”. A później? Kto wie, może i nawet Tatry 🙂

Galeria Europa – Daleki Wschód, 12.08.2023 – 22.10.2023, Wernisaż: 11.08.2023, 18.00, Kuratorka: Anna Król, Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Również od sierpnia w Muzeum Manngha czekać nas będzie wystawa: „Tatsuno Art Project: Góra. Zachwyt i groza”

Talking Mountain  (
Talking Mountain

Pierwszą jej odsłonę można było oglądać w Mandze w 2018 roku. Tym razem wystawa pt. Góra. Zachwyt i groza skupi się na skrajności doświadczeń jakie mogą nas spotkać podczas górskich wędrówek. Góry od najdawniejszych czasów budziły ludzką fascynację, ale też lęk. Szczególnie istotne miejsce zajmują w kulturze japońskiej, gdyż góry pokrywają ok. 80% powierzchni tego kraju. Ośmioro artystów i artystek z Japonii i Polski przyjrzy się wzruszeniom, kontemplacji, ale też niepokojowi jaki można odczuć w obliczu majestatu surowego górskiego otoczenia. Stosując różnorodne i bogate formy artystycznego wyrazu, takie jak malarstwo, animacja czy instalacja, twórcy i twórczynie zgłębiają swą fascynację górami. 

Tatsuno to niewielkie miasto położone w prefekturze Hyōgo, wypełnione historyczną architekturą, starymi magazynami sosu sojowego i atmosferą dawnej Japonii. Od 2011 roku co roku to nieco senne miasteczko wypełnia się sztuką i odwiedzającymi ze względu na Tatsuno Art Project, festiwal sztuki współczesnej prezentujący lokalne i zagraniczne artystki i artystów, w tym m.in. Agnieszkę Polską, Mirosława Bałkę, Joannę Malinowską i C.T. Jaspera czy Karolinę Bregułę. 

Sercem całego wydarzenia jest prof. Akiko Kasuya, niezwykła postać japońskiego świata sztuki, Jest ona związana z Polską od 1989 roku i niestrudzenie promującą polską sztukę w Japonii poprzez wystawy, publikacje i wykłady. W 2019 roku kuratorowała największą do tej pory wystawę polsko-japońskiej sztuki współczesnej pt. Celebration, która odbyła się w trzech miastach: Kioto, Poznaniu i Szczecinie. Profesor Kasuya w podzięce za ten projekt otrzymała brązowy medal Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wystawa ma na celu zbadanie źródła mistycznej mocy i tajemniczego uroku gór. Dzięki zastosowaniu różnych technik i środków wyrazu zaproszeni twórcy mogą przedstawić osobiste doświadczenie fascynacji górami. Wystawa jest również okazją do artystycznego polsko-japońskiego dialogu umożliwiającego poznanie i porównanie tematu gór w systemach myślenia Wschodu i Zachodu.

W wystawie biorą udział Artyści: Yuta Hasegawa, Daniel Koniusz, Ryotaro Miyajima, Masakazu Miyanaga, Agnieszka Polska, Kamil Targosz, Kohei Yamashita, Beata Zuba

Galeria Europa – Daleki Wschód, 12.08.2023 – 22.10.2023. Wernisaż: 11.08.2023, 18.00. Kuratorka: Akiko Kasuya. Współpraca kuratorska: Masakazu Miyanaga. Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Muzeum Manngha

Do pani Beaty zajrzeć możecie TUTAJ.

Materiały prasowe, zdjęcia i reprodukcje: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz Beata Zuba

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj inne artykuły

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2023