Kolejna edycja Scandinavian Outdoor Award za nami!

Już od 19 lat, dwa razy w roku przyznawana jest Scandinavian Outdoor Award – nagroda dla najlepszych outdoorowych produktów zaprojektowanych przez skandynawskie firmy.

Tym razem międzynarodowe jury, składające się z dziennikarzy i influencerów, spotkało się w Silkeborg w Danii, aby przez dwa dni testować i wymieniać się uwagami na temat prototypów sprzętu zgłoszonego do edycji Spring/Summer 2026. Tradycyjnie w obradach wziął udział naczelny GÓR, Piotr Drożdż, który uwieczniał także aktywności outoorowe, testy i dyskusje na zdjęciach.

W najbardziej prestiżowej kategorii „Overall Winner” zwyciężył plecak Kajka X-Lätt 45 szwedzkiej firmy Fjällräven – superkomfortowy, wykonany z ekstrawytrzymałych materiałów (główna komora z kultowego Vinylonu F), ważący jedynie 1.1 kg. Jury doceniło także wykonanie stelaża z drewna brzozy, którego wykonanie wymaga o 60% mniej energii niż przy wykorzystaniu aluminium. „To jeden z najlepszych plecaków w tej kategorii, jakie testowałem w trakcie ostatnich 30 lat” – stwierdził jeden z członków jury.

Testowanie plecaka Fjällräven Kajka X-Lätt 45 w drodze na jeden z najwyższych punktów Danii: Himmelbjerget (147 m n.p.m.); fot. Piotr Drożdż

W kategorii „Sustainability Award” zwyciężyły outdoorowe pantofle, wykonane z grubej, czystej wełny gotlandzkiej i wyposażone w starannie zaprojektowaną podeszwę z naturalnej gumy przez duńską firmę glerups. Niezwykle wygodne obuwie campingowe lub powysiłkowe docenią trekkersi, biegacze, a nawet… miłośnicy morsowania.

Za największą innowację (Innovation Award) jury uznało system Boost duńskiej firmy Nordisk, która specjalizuje się w produkcji namiotów i śpiworów. Boost to właśnie forma ocieplaczy czy też wkładek do śpiwora – w wersji tylko na nogi (BOOST 4) lub na całe ciało (BOOST). Liczby informują przy okazji o liczbie stopni, o jaką cieplejszy staje się podstawowy śpiwór przy ich wykorzystaniu (ważą odpowiednio: 120 i 240 g).

Wieczorne jury rozmowy i test systemu BOOST; fot. Piotr Drożdż

W kategorii „Lifestyle” zwyciężyła Kaltio Women’s Training Hoodie zaprojektowana przez fiński brand Halti – jury doceniło wyjątkowo praktyczny design tej bluzy wykonanej z mikstu standardowego poliestru (42%) i poliestru pochodzenia biologicznego (wykonanego z kukurydzy, 40%) oraz elastanu.

Wreszcie – last but not least – tytuł „True Scandinavia” otrzymał klasyk nad klasyki szwedzkiej firmy Light My Fire, czyli popularny spork, tym razem wykonany w wersji stalowej (61% z recyklingu) pod nazwą Swedish Spork Stainless. Połączenie widelca i łyżki, które firma zaproponowała 20 lat temu podbiło świat outdooru i campingu. W nowej odsłonie będzie sprzętem „na całe życie”.

Gratulacje i brawa dla wszystkich zwycięzców!


Zdjęcia / Piotr Drożdż

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj inne artykuły

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025